
به گزارش « سراج24»،مقام معظم رهبری در طول سالیان گذشته بارها به نقش و جایگاه زن در جامعه و باید و نباید های آن اشاره داشته اند.نگاهی که می تواندبسیاری از مشکلات فعلی را حل کندو حتی پاسخی باشد به آنچه هم اکنون در غرب مطرح است: بحرانی به نام بحران زن و خانواده.در ادامه مروری داریم بر بیانات ارزشمند مقام معظم رهبری پیرامون جایگاه زن مسلمان ایرانی:
مسئلهى بانوان و دختران ورزشکار ما که با حجاب در میدان میروند، خیلى چیز مهمى است. من نمیدانم کسانى که درصدد ارزیابى حوادث کشورند، یک ارزیابى درستى از این قضیه دارند یا نه. این، فوقالعاده است. در کشورى از کشورهاى اروپا، یک زنى را به جرم باحجاب بودن، جرأت میکنند چاقو میزنند و او را میکُشند؛ آن هم در دادگاه و جلوى چشم قاضى! اینجورى است. خجالت نمیکشند؛ در دانشگاه، در ورزشگاه، در پارک، در خیابان، به حکم قانون - قانونى که جعل کردهاند - متعرّض زن محجبه میشوند. آن وقت در این فضا، توى این کشورها، یک زن محجبه در موضع قهرمان بر روى سکوى قهرمانى مىایستد و همه را وادار میکند به این که او را تکریم و تجلیل کنند.
(بیانات در دیدار مدالآوران المپیک و پارالمپیک)
زن، در تعریف غالباً شرقی، همچون عنصری در حاشیه و بینقش در تاریخسازی؛ و در تعریف غالباً غربی، بمثابهی موجودی که جنسیت او بر انسانیتش میچربد و ابزاری جنسی برای مردان و در خدمت سرمایهداری جدید است، معرفی میشد. شیرزنان انقلاب و دفاع مقدس نشان دادند که الگوی سوم، «زن نه شرقی، نه غربی» است. زن مسلمان ایرانی، تاریخ جدیدی را پیش چشم زنان جهان، گشود و ثابت کرد که میتوان زن بود، عفیف بود، محجبه و شریف بود، و درعین حال، در متن و مرکز بود.
(1391/12/16پیام به کنگرهی «هفت هزار زن شهید کشور)
هزاران وسیلهى تبلیغى، بمباران خبرى میکنند براى اینکه این واقعیت را واژگون جلوه بدهند؛ اما حقیقت این است. امروز مؤمنترین و انقلابىترین زنان ما، زنان تحصیلکردهى ما هستند. امروز زنان ما، زنان تحصیلکردهى ما، زنان جوان ما در پیچیدهترین آزمایشگاهها و مراکز علمىِ تجربى و انسانى حضور دارند و فعالند.
(1391/04/21بیانات در دیدار شرکتکنندگان در اجلاس جهانی «زنان و بیدارى اسلامى»)
عدهاى خیال میکنند زن تا وقتى که بىحجاب نباشد، بىاخلاق نباشد، نمیتواند در میدانهاى گوناگونِ اجتماعى و سیاسى وارد شود. در همین انقلاب خود ما، در بعضى از نقاط کشور، زنها زودتر از مردها اجتماع راه انداختند، در خیابانها حرکت راه انداختند و مقابله کردند؛ که ما اطلاع قطعى داریم. در دوران انقلاب همین جور، در مبارزات گوناگون بعد از پیروزى انقلاب همین جور، در جنگ تحمیلى همین جور.)(1391/02/23بیانات در دیدار جمعى از مداحان سراسر کشور)
در فرهنگ غربى اگر زن بخواهد در جامعه نمود پیدا کند، شخصیت پیدا کند، حتماً باید از جذابیتهاى جنسىِ خودش چیزى را ارائه بدهد. حتّى در مجالس رسمى، نوع پوشش زن باید جورى باشد که براى طرف ذىنفع و منتفع - یعنى طرف مرد - چشمنواز باشد
به نظر من بزرگترین ضربه، بزرگترین اهانت، بزرگترین حقکشى که در زمینهى مسئلهى زن انجام گرفته، همین است.
(01/03/1390بیانات در دیدار جمعی از بانوان نخبه)
اینکه گفته مىشود در عاشورا، در حادثه کربلا، خون بر شمشیر پیروز شد- که واقعاً پیروز شد- عامل این پیروزى، حضرت زینب بود؛ و الّا خون در کربلا تمام شد. حادثه نظامى با شکست ظاهرى نیروهاى حق در عرصه عاشورا به پایان رسید؛ اما آن چیزى که موجب شد این شکست نظامىِ ظاهرى، تبدیل به یک پیروزى قطعىِ دائمى شود، عبارت بود از منش زینب کبرى؛ نقشى که حضرت زینب بر عهده گرفت؛ این خیلى چیز مهمى است. این حادثه نشان داد که زن در حاشیه تاریخ نیست؛ زن در متن حوادث مهم تاریخى قرار دارد
(1389/02/01بیانات در دیدار گروه کثیری از پرستاران نمونه کشور)
در دنیاى غرب و همین کشورهاى اروپایى که این همه مدّعى دفاع از حقوق زنان هستند - که تقریباً همهاش هم دروغ است - تا دهههاى اوّل این قرنى که تمام شد، زنان نه فقط حقِّ رأى نداشتند، نه فقط حقِّ گفتن و انتخاب کردن نداشتند، حقِّ مالکیت هم نداشتند. یعنى زن مالک اموال موروثى خودش هم نبود؛ اموال او در اختیار شوهر بود! در اسلام بیعت زن، مالکیت زن، حضور زن در این عرصههاى اساسى سیاسى و اجتماعى، تثبیت شده است
(30/6/1379بیانات در دیدار جمع کثیرى از بانوان به مناسبت میلاد حضرت زهرا(س) اگر ما بیاییم، براى اینکه آنها را راضى کنیم، در باره زن طورى حرف بزنیم که با نظر اسلام که مایه عزّت زن است مخالف باشد، خطاست. چرا باید کسانى در زمینه زن، یا در زمینه حقوق بشر، طورى حرف بزنند که گویى ما باید بکوشیم خودمان را با نقطه نظرهاى غربىها نزدیک و آشنا کنیم؟ آنها اشتباه مىکنند. آنها باید نقطه نظرهاى خود را به ما نزدیک کنند. آنها باید نسبت به مسأله زن و حقوق بشر و آزادى و دمکراسى، نقطه نظرهاى غلط و باطل خودشان را تصحیح کنند و با نظرات اسلامى مواجه نمایند؛ نه اینکه عدّه اى از این طرف دچار انفعال شوند
(17/02/1376بیانات در دیدار جمعی از خانوادههای شهدا)
شما ببینید زنان غربى، بهخاطر اینکه به خانواده اهمیت ندادند، به تربیت فرزند اهمیت ندادند، امروز کار جوامع غربى به جایى رسیده است که میلیونها نوجوان تبهکار و فاسد در کشورهاى اروپایى و امریکایى، در زیر سایهى آن تمدّن مادّى، آن کاخهاى سربرافراشته، آن پایگاههاى اتمى، آن آسمانخراشهاى صدوچند طبقه، آن پیشرفتهاى علمى و تکنولوژیک، در سن ده سالگى، دوازده سالگى مشغول تبهکاریند؛ دزدند، قاتلند، قاچاقچیند، معتادند، سیگار مىکشند، حشیش مىکشند! این، به خاطر چیست؟ به خاطر آن است که زن غربى، قدر خانواده را ندانست.
(1375/12/20بیانات در اجتماع زنان خوزستان)اگر زنان به انقلاب نپیوسته بودند، انقلاب پیروز نمىشد؛ جوانان براى پیوستن به صفوف انقلاب، از خانهها بیرون نمىآمدند؛ مادرانشان نمىگذاشتند، یا حد اقل آنها را تشویق نمىکردند. اگر زنان دل در گرو انقلاب نداشتند، مردان اینطور آزادنه در صفوف انقلاب جانفشانى نمىکردند. نقش زن در انقلاب، هم به طور مستقیم، و هم به طور غیر مستقیم، یک نقش برجسته و مجموعاً نقش اول است؛ در جنگ هم همینطور بود
(1370/08/22بیانات در دیدار جمعی از پرستاران)زنهاى مؤمن در جامعهى ما سعى کنند قدر زن ایرانىِ مسلمان را بدانند. ارزش زن اسلامى و مسلمان را بدانید. زنى که در اختلاط و معاشرت، با مرد قاطى نمىشود و خود را وسیلهیى براى جلب چشم مرد نمىداند و خود را بالاتر از این مىداند؛ زنى که شأنش را عزیزتر از این مىشمارد که خود را عریان کند و با صورت و موى و بدن خود، چشم روندگان را به سمت خویش جلب کند و هوس آنها را اشباع نماید؛
(1368/10/26بیانات در دیدار با جمع کثیرى از بانوان)آنها با چه چیز زن مسلمان بیشتر دشمنند؟ با حجاب او. آنها با چادر و حجاب صحیح و متقن شما از همه چیز بیشتر دشمنند. چرا؟ چون فرهنگ آنها این را قبول ندارد. اروپاییها اینطورند؛ آنها مىگویند هرچه را که ما فهمیدهایم، دنیا باید از ما تقلید کند! مایلند که جاهلیت خودشان را بر معرفت عالم غلبه بدهند. آنها مىخواهند زن به سبک اروپایى را در جامعه رواج بدهند؛ که عبارت است از سبک مد و مصرف و آرایش در انظار عموم و ملعبه قرار دادن مسائل جنسى بین دو جنس؛(1370/08/22بیانات در دیدار جمعی از پرستاران)/هم اندیشی